Thursday, May 25, 2017

Filled Under:

MEMBASMI KUTU & HAMA KUCING

1. VAKSIN
- Vaksin kurap kutu & cacing merupakan alternatif yang WAJIB dicuba untuk menghilangkan kutu pada kucing.Namun vaksin tidak boleh untuk membunuh telur kutu.Suntikan ini jangan digunakan untuk anak kucing (dibawah 3 bulan) kerana boleh membuat keracunan dan kerosakan pada ginjal

2. MINYAK TELON
- Serius Ke pakai minyak telon ni? ya serius! Minyak telon ternyata cara semudah ABC untuk mengusir kutu kucing, caranya tinggal mengusapkan minyak ke bagian kulit & bulu kucing yang banyak terdapat kutu. Tapi jangan terlalu banyak,hanya sekadar perlu sahaja. bagaiman jika kucing menjilat bulu? boleh pakai kan kucing tersebut kolar.
- minyak telon yang digunakan hanya jenama tuwon botol warna merah sahaja ya,ini kerana minya tewon botol warna merah sahaja yang sesuai untuk kucing & tidak bahaya untuk kesihatan kucing dewasa & anak kucing.

3. SIKAT BULU KUCING
- Menyikat bulu kucing perlu dilakukan setelah kita memandikan kucing. Gunakan sikat yang sesuai dengan bulu kucingmu, sikat keseluruh bulu kucing supaya kutunya hilang. Kemudian kalau hendak mencegah kutu balik lagi ke kucing, kene sikat secara teratur dalam masa yang sama membuang bulu yang mati serta menyihatkan kucing

4. CUKA
- Kutu sangat tidak suka dengan aroma cuka,caranya dengan campur air suam dan cuka ke dalam botol spray (perbandingannya 50:50 atau seimbang) spray di bagian tubuh kucing yang terdapat kutunya,jangan sampai terkena mata atau masuk ke dalam telinga kucing.

5. VAKUM
- Vakum rumah kita sekurang­-kurangnya 4 kali seminggu ini dapat menyingkirkan kutu dewasa serta telor kutu.
- Bersihkan beg vakum dgn cermat kerana dgn membiarkan tanpa dibersihkan,kutu boleh hidup didalam mesin vakum tersebut

6. Memandikan kucing dengan syampu khusus
- Syampu anti kutu kucingk alau yang bagus yang bau lemon. Shampo ini biasanya boleh untuk menghilangkan kutu pada anak kucing & kucing dewasa- Supaya kutu tidak balik semula ke badan & bulu kucing boleh menggunakan shampo anti kutu kucing jenama manchiko,saintail,fido & banyak lagi dipasaran, saat mandi sebulan sekali namun harus konsisten untuk mendapatkan hasil yang terbaik

7. Buah lemon
1. Belah/hiris 6 biji buah lemon (bukan limau) dan masukkan ke dalam air.
2. Didihkan dan biarkan sejuk selama 3-4jam supaya larutan menjadi pekat.
3. Tapis untuk buang buah lemon dan bijinya. Masukkan dlm botol spray.
4. Semburkan pada karpet, sofa, alas kaki dan tilam, tmpt di mana kutu kucing bersarang.
5. Gunakan larutan ni utk mencuci/mop lantai, kerusi dan meja dimana kutu boleh kelihatan.
6 Jgn lupa semburkan juga pd haiwan peliharaan kita :)
7. Kalau kita rajin menyinggah pet shop, ada juga produk semburan yang berasaskan lemon  yg boleh kita beli.
 
8. GARAM
- Taburkan garam dan biarkan selama 24jam. Tindakan ini membuatkan kutu mengalami dehidrasi atau pengeringan dan mati.
- Bersihkan guna Vakum, Jgn lupa bersihkan beg vakum!
- Garam dikatakan berupaya memutuskan 'kitaran hidup kutu kucing'
9. LILIN & LAMPU
- Nyalakan lilin dan letakkan di dalam bekas berisi air pada dasarnya. Atau nyalakan lampu dan letak berhampiran dengan takungan air. Letakkan di sudut bilik dalam keadaan bergelap. Seperti yang telah diterangkan di atas tadi, kutu amat tertarik pd warna dan cahaya putih. Kutu akan segera terbang ke arah cahaya lilin lalu jatuh ke dalam takungan air dan lemas. 

Dalam cara menghilangkan & membasmi kutu kucing harus konsisten dan penuh dengan kesabaran. Penggunaan ubat-ubatan kimia mungkin tidak masalah, namun lebih baik selesaikan terlebih dahulu dengan cara yang lebih alami atau tidak terlalu bergantung pada ubat-ubatan kimia. Selain itu perhatikan kesihatan tubuh kucing & persekitaran anda, banyak yang tanya kalau kucing yang sihat & persekitaran yang baik akan semakin terhindar dari kutu kucing ke? jawapannya YA Jadi berikanlah makanan & penjagaan kucing yang terbaik ya. Jika anda sudah tahu macam mana susahnya kalau kucing kita penuh dengan kutukan?, lakukanlah tindakan pencegahan terlebih dahulu dan seterusnya rawatlah dengan baik binatang peliharaan anda.




0 ulasan:

Post a Comment