Wednesday, May 24, 2017

Filled Under:

Macam mana nak tahu kucing betina kita on heat atau tidak

Macam mana nak tahu kucing betina kita on heat atau tidak

First signal yang perlu kita tahu ketika anak bulus kita dtg heat ialah ia akan jadi lebih penyayang dan sering mengesel kepala tau leher belakang pada objek,kucing lain atau pada kita sendiri.

Tanda lain paling mudah dan hampir kesemua kucing melakukan perihal yang sama iaitu pangilan "merdu" yg panjang. Pangilan ini untuk menarik perhatian kucing jantan sekaligus memberi signal yg kucing betina sedang on heat.


Kucing yang ketika heat juga akan membengkokkan badanya dalam kedudukan mengawan, dengan belakangnya di angkat sambil ekornye menegak ke udara dan menginjak/menendang pada tempat yang sama.

Kebiasaannya kucing akan membuat "semburan" air kencingnya pada dinding,pintu dan perabot berbanding di atas lantai atau pun carpet. Bau kencing kucing yg sedang heat lebih kuat baunya berbanding biasa.ini kerana ia mengandungi estrogen yg lebih, dan bau ini membolehkan kucing jantan tahu yang kucing anda sedang dlm heat.

Jika kucing anda mempunyai symptom2 seperti di atas, ini menunjukan 100% kucing anda sedang on heat.

Cara menenangkan kucing anda yang sedang heat


Cari pasangan kucing anda untuk di mengawankan

Mandulkan-kucing betina boleh di mandulkan seawal 6 bulan.tetapi tidak di galakan untuk memandulkanya ketika kucing itu sedang dlm heat.

Jika anda tidak mahu memandulkan kucing anda,anda boleh membawa kucing anda berjumpa Vet untuk mendapatkan  hormonal injections/ubat.Ia dapat memberhentikan kucing anda dari terus on heat .




0 ulasan:

Post a Comment