Monday, May 22, 2017

Filled Under:

Kisah kucing dan rezeki

Kisah kucing dan rezeki
Pernah dengar orang kata bila kita bagi makan kucing, kucing tu akan doakan kita.
Ni kisah aku dan kucing bergelar Aida Juma dan rakan-rakannya yang lain (stray cat).
Aku ni duduk asrama dan biasanya budak2 duduk asrama dah ada bajet-bajet bulanan.
Kisahnya pada bulan kita anggar bulan october. Bajet aku terlari, memang aku sengkek gile. Bayangkan ada RM 100 untuk aku bertahan dalam 3 minggu. Huhuhu. Berpeluh baq hang tahan lapaq.
Satu hari tu, aku balik kelas dengan berbekalkan seketul ayam goreng dan kuah-kuahan. Aku ni kalau makan mesti bukak pintu (dah habit). Baru aku nak makan suapan pertama, Aida Juma and the geng datang dengan mata bolat sparkling dia.
Dalam hati aku kata “nak ayam lettew”. AKu pun berkira-kira nak kasi. Kalau aku bagi ayam alamatnya aku makan kuah dengan nasi je le.
Aida juma and the geng masih merenung ayam aku dengan mata bolat dan sparkling.
Aduhh, cukup meruntun hati perempuan ku ini. aku pun pegi basuh tangan, aku mula la carik-carik ayam bahagikan sama rata. Aida Juma and the geng kemain lagi membaham dengan penuh selera. Dah bagi budak2 tu makan aku pun sambung la makan nasi dan kuah ku itu.
Pasrah je le makan tapi masa aida juma and the geng makan sempat lagi aku membebel.
“Dah makan jangan nak buat sombong lepas ni. Alang-alang tu doakan aku berjaya dengan cemerlang tau untuk final exam. Aku dah seram kus-kus ni nak exam”.
Dorang macam angguk je dengan apa aku cakap. Mana tak angguk, tengah syok perlahap makanan.
Final exam menjelma….
Dua hari sebelum last paper, aku tak sihat jadi tak sempat la aku nak membaca apa yang patut.
Aku pegi jawab exam dengan hati yang redha, pasrah dan tawakal. Aku main jawab je apa yang patut. Balik bilik, Aida juma and the geng tunggu depan pintu.
Aku pun mula la bercerita pasal exam aku tu.
“Korang tau tak tadi aku main jawab je apa yang aku ingat. Entah betul ke tidak. Mesti result aku tak sama macam yang aku nak. Kan Aida?”.
Dia tengok je muka aku pastu dia gesel-gesel sambil buat bunyi ‘purr’.
Hari result keluar.
Cuba teka aku dapat ape? Aku dapat dean list. Subjek yang aku tak sempat nak ulang kaji tu. Aku dapat A.
Syukur Alhamdulillah.
Korang ambik la pengajaran dari cerita aku ni. ???
– My AJ




0 ulasan:

Post a Comment